Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Stenderplan (første utkast)

with 2 comments

Påskeferien går med til å sette oss inn i monteringsanvisninger for veggelementene. Jeg hadde bedt om å få dette nå slik at vi kan bruke tiden til å prøve å forstå så mye som mulig, samt komme opp med en del spørsmål på ting vi trenger nærmere oppklaring på. Forhåpentligvis kan vi – ved å være tidlig ute – unngå en del spørsmål når byggearbeidet begynner. Noe vil det sikkert være, for vi klarer sikkert ikke å tenke igjennom alt, men vi må i alle fall prøve så godt vi kan.

Plan for hvordan vegg-11 skal bygges opp

Og Drømmehytten har holdt hva de lovet så før helligdagene satte inn fikk jeg en e-post med PDF-filer av alle de 14 små og store veggelementene, samt en plantegning som viser hvor hvert element skal inn.

På tegningene er hver eneste lille ”bordbit” avmerket. I den førsteutgaven jeg nå har fått er ikke disse nummeret, men det vil de bli både på tegningen og på hver eneste del når leveransen kommer. Dermed ser det ut til at monteringsjobben blir nesten som ”å bygge med LEGO”.

Eksempel på tegning av hjørnene K og J


Hvert veggelement er også markert med to bokstaver der bokstavene indikerer hjørner eller søylepunkter på plantegningen. Plantegningen viser også veggelementene sett ovenfra slik at vi bl.a. kan forsikre oss om at det er spikerslag på plass i alle hjørner for fremtidig montering av panel.

Når jeg nå studerer tegningene sitter jeg samtidig med et dokument åpent på skjermen der jeg noterer ting jeg lurer på. Foreløpig er jeg kommet opp i 17 punkter, så ingeniøren på Drømmehytten skal få noe å pusle med han også når han kommer tilbake fra påskeferie 🙂

Men selv om vi har noen spørsmål, så er hovedinntrykket likevel at tegningene og opplegget for øvrig absolutt er tilrettelagt for selvbyggere. Og godt er det 🙂

Written by Hans-Olav Hodøl

01.04.10 kl. 08:52

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] at spørsmål vil nok dukke opp og jeg vil ikke være redd for å ta kontakt Men som jeg skrev i et tidligere blogginnlegg, så sendte jeg over en lang rekke spørsmål til ingeniøren deres vedrørende veggtegningene i […]

  2. […] Stenderplan (01.04.10) […]


Legg igjen en kommentar

