Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Byggeveiledningsbok

with 2 comments

Denne uka fikk jeg tilsendt en byggeveiledningsbok fra Drømmehytten. Der står det detaljtegninger for løsninger rundt vinduer, gesimser og takutstikk, legging av panel o.s.v. Det står også informasjon av typen hva slags skruer og spiker som brukes til hva, hvordan man forankrer til grunnmur, forklaring på ord og uttrykk m.m.

Dette er en generell bok som ikke er spesiallaget for akkurat mitt prosjekt, derfor er ikke alt like relevant, men jeg har likevel ervervet meg mye kunnskap om byggeprosessen ved å lese i den de siste dagene.

Rett nok holder de på med å oppdatere boken i henhold til TEK07 så den versjonen jeg har fått i denne omgang har noen mangler, men en epost fra konsulenten min var betryggende i så henseende:

«Jeg ber deg inderlig om å spørre meg, under hele byggperioden, om råd og vink.»

Jeg kunne ikke annet enn nå skrive tilbake at spørsmål vil nok dukke opp og jeg vil ikke være redd for å ta kontakt 🙂 Men som jeg skrev i et tidligere blogginnlegg, så sendte jeg over en lang rekke spørsmål til ingeniøren deres vedrørende veggtegningene i påsken. Og allerede tirsdag etter påske kom det gode og fyldestgjørende svar på de aller fleste punktene.
Dette lover godt på to måter:

  1. De fleste punktene som jeg stusset på var ikke feil, men bare tegnet på en måte som jeg som amatør ikke forstod umiddelbart
  2. Drømmehytten tar mine spørsmål på alvor og gir meg de forklaringene jeg trenger for å kjenne nødvendig trygghet, i stedet for å avskjære meg med at «vi er ekspertene, så bare gjør som vi sier»

Så langt har jeg altså ingen ting å utsette på hverken kommunikasjonen eller tilretteleggingen. Vi gleder oss til å komme igang for alvor.

Written by Hans-Olav Hodøl

11.04.10 kl. 09:08

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du er jo den fødte professor og snekker. Hehe

    Terje T

    11.04.10 at 15:39

  2. […] Byggeveiledningsbok (11.04.10) […]


Legg igjen en kommentar

