Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Ringmur og betong er bestilt!

with 6 comments

Vi hentet inn tilbud på Jackon RS-450 og Sundolitt RE45 i fra syv forskjellige leverandører og fikk syv forskjellige priser til tross for at leveransen blir beregnet og levert direkte fra fabrikk uansett. Prisene svingte fra 25-40.000 så det var utvilsomt lurt å ta denne runden.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at så fremt prisen var god nok så ville jeg foretrekke å handle av en lokal aktør, og dermed ble det til at jeg sendte av gårde bestillingen til Fyresdal sag og bygg AS ettersom prisen derfra var bare noen få hundrelapper over det laveste tilbudet. Jeg tenker at det vil være lettere dersom jeg skulle trenge noe ekstra av noe slag, og jeg synes også at det er en fin måte å støtte opp om det lokale næringslivet på.

Betong er også bestilt, og den vil bli levert fra Kviteseid betong A/S. Her var det egentlig ikke så mange aktører å velge blant for konkurrentene ville få så lang kjørevei at prisen ble helt uforsvarlig.

Usikkerheten når det gjelder betong går heller på om jeg skal bruke vanlig armering og vanlig betong, eller om jeg skal bruke stålfiberarmert betong og så kjøre vanlig armering bare i hjørnene på ringmuren.

Etter å ha luftet saken på byggehytte.no og snakket med noen som har mer erfaring med slikt enn meg, har jeg endt opp med å velge å bruke stålfiberarmert betong hele veien, men likevel legge 2 x 10 mm kamstål rundt hele ringmuren.

Dersom maskinentreprenøren klarer å holde tidsskjemaet nå, så skal ringmuren etter planen være på plass rundt månedsskiftet og så blir plata støpt en ukes tid senere. Dermed burde alt være klart for at selve byggearbeidet kan starte rundt st.hans.

Spennende!

Written by Hans-Olav Hodøl

14.05.10 kl. 21:39

Publisert i Uncategorized

Tagged with

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hei.

    Hvor langt er hytta di i omkrets? Skal du sette opp jackon elementene selv? ble det jackon foresten??

    Nils Kristian Brenna

    15.05.10 at 12:47

    • Omkretsen på hytta er knapt 44 meter; 13,40 lang og 8,60 dyp, men med mange ekstra hjørner og vinkler. Det ble Jackon, ja, og jeg skal gjøre jobben selv. Har fått inntrykk av at det er ganske overkommelig, men er selvfølgelig litt spent likevel 🙂

      Hans-Olav

      16.05.10 at 18:37

  2. Hei..
    Kan du gi meg navn på en leverandør av ringmur som er rimelig, og som kan levere til Kragerø? Jeg så du hadde skjekket litt rundt, hadde vært topp med litt tips:)

    Mvh. Kjetil

    KJetil

    08.05.11 at 00:17

    • Jeg innhentet pristilbud på Jackon og Sundolitt fra en rekke byggevareleverandører, og endte opp med å kjøpe fra Fyresdal Sag og Bygg. Selve betongen bestilte jeg fra Kviteseid Betong. Alt arbeidet gjorde jeg selv.

      Hans-Olav

      31.05.11 at 10:17

      • Hvor mange m2 jackon mur har du bygget? Pris pr blokk eller m2?

        Mvh
        Olav

        Olav Moelster

        15.06.11 at 06:52

      • Det er ca 45 m ringmur. Dette kostet ca 14.000 + mva for elementene inkl nødvendig mengde koblingsledd og hjørneelementer.
        Betong og armering kommer i tillegg.

        Hans-Olav

        08.07.11 at 14:11


Legg igjen en kommentar

