Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Avstiving

leave a comment »

Det har tidvis blåst ganske friskt de siste dagene. I og for seg er det bra for dermed holder mygg og knott seg på avstand 🙂

Men for byggets del blir det viktig å sikre veggene godt etter hvert som de kommer på plass.

Jeg bruker noe 1,5″ x 3″ som skråavstivere. Dette er materiale som egentlig er beregnet til innvendige skillevegger, men enn så lenge kan de gjøre nytten som støtter for konstruksjonen.

Før jeg festet avstiverne var jeg nøye med å få alt 100 % i lodd. Utgangspunktet var ikke så veldig galt, men litt skjevt var det selvfølgelig. Da kom jekkestroppene jeg hadde liggende i bilen til god hjelp.

Jeg festet den ene enden i et stålbånd på en pall, og den andre enden på toppen av veggen som skulle rettes opp, og dermed var det bare å jekke til vateret viste at veggen var på plass og deretter skru inn avstivere som låser posisjonen.

Written by Hans-Olav Hodøl

28.06.10 kl. 15:15

Publisert i Uncategorized

Tagged with

Legg igjen en kommentar

