Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Til minne om onkel Trond

leave a comment »

Jeg hadde en onkel på Biri som jobbet som tømrer hele sitt liv, men som fikk problemer med skuldrer og overarmer når han kom et stykke opp i 50-årene og det endte med at han ble uføretrygdet de siste årene før pensjonsalderen.

Årsaken til problemene hans var den armbevegelsen som følger av hammerslagene som det var blitt ganske mange av opp igjennom årene.

I dag kom jeg til å tenke på onkel Trond.

Jeg har nemlig begynt å montere en del asfaltplater på veggene, og disse platene må håndspikres med 2,8 x 35 mm skiferspiker.

I tillegg til at de skal håndspikres, så skal spikrene sitte tett som hagl. 10 cm i mellom hver spiker langs kantene, og 20 cm mellom spikrene i midten. Det betyr 60-70 spikre per plate.

Etter å ha tatt noen plater skjønner jeg at jeg må gjøre noe annet de nærmeste timene for å hvile høyrearmen litt.

Men det er nok å velge i, så det skulle ikke være noe problem 🙂

Written by Hans-Olav Hodøl

05.07.10 kl. 11:20

Publisert i Uncategorized

Tagged with

Legg igjen en kommentar

