Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Byggestrøm fra aggregat

with 2 comments

I stedet for vanlig byggestrøm fra kraftlaget har jeg skaffet meg et enkelt HomeWork EP2500 strømaggregat kjøpt på Coop OBS for 1.690 kr. Jeg valgte en slik løsning fordi jeg vet at byggeperioden kommer til å bli lang siden vi skal gjøre mest mulig selv, og da slipper vi å betale for leie av sikringsskap og tilkoblingsavgift for alle de ukene og helgene som vi ikke er tilstede for å jobbe.

Dette aggregatet bruker ca en liter vanlig 95 blyfri bensin pr time ved full belastning (2,2 kW), men i praksis blir forbruket mye lavere fordi aggregatet står og surrer på tomgang store deler av tiden. Tross alt kjører jeg jo ikke kappsaga hele tiden, og kompressoren durer bare et par tre minutter med ujevne mellomrom alt etter hvor mye jeg spikrer.

Og så er det jo vaffeljernet da, men det blir heller ikke så langvarig eller ofte 🙂

Erfaringen så langt er at det går med rundt fem liter bensin hver dag, og det blir ikke det mer enn 60-70 kroner pr aktive jobbedag så sammenlignet med vanlig byggestrøm tror jeg at jeg kommer forholdsvis greit ut av det.

Aggregatet har fungert utmerket helt til for noen få dager siden da det plutselig stoppet opp. Det gikk greit å starte det igjen, men de neste dagene har det vært sånn på og av. Det startet greit, men stoppet igjen etter noen få minutter.

Fredag tok jeg så med meg aggregatet i bilen og dro ned til Statoil-stasjonen på Molandsmoen, og en mekaniker der gjorde litt enkel service. Fikk ut litt rusk fra forgasseren og fylte på litt mer motorolje, og vips så er alt på stell igjen.

Takk til en hjelpsom mekaniker ved navn Øyvind 🙂

Written by Hans-Olav Hodøl

17.07.10 kl. 09:14

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Homework srtøm aggregat koster nå kr 3200. Hovr har du kjøpt så billig.

    nada

    09.03.14 at 22:23

    • Jeg kjøpte det på OBS Sørlandssenteret. Det er nok riktig at ordinær pris ligger rundt det du nevner, men jeg har mange ganger sett tilbud på slike aggregater til under 2.000

      Hans-Olav Hodøl

      26.03.14 at 09:27


Legg igjen en kommentar

