Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Nordtett vindsperre på taket

leave a comment »

Monteringsveiledningen som følger med Nordtett vindsperre synes jeg er ganske så enkel og ufullstendig. Derfor tenkte jeg at jeg kunne beskrive hvordan jeg har gjort det i tilfelle det skulle være andre også som stusser over den svært kortfattede beskrivelsen.

Jeg har hatt nytte av å lese monteringsveiledningen til Isola Soft vindsperre som er samme type produkt, samt at jeg har snakket med Drømmehyttens folk og fått råd derfra.

For det første så laget jeg noen ikubbinger i mellom taksperrene som fungerer som brettekant for vindsperren. Så kappet jeg til duken slik at den er lang nok til å gå fra veggen på den ene siden av huset, over mønet og ned igjen på veggen på den andre siden. I mitt tilfelle ble det drøye åtte meter.

Jeg festet så vindsperren til taksperrene ved hjelp av noen pappstifter. Avstanden mellom hvert festepunkt bør være cirka 15 cm, men jeg valgte heller å spikre lektene oppå grundig fremfor å pepre med pappstifter direkte på duken..

For å brette vindsperren over ikubbingene og ned på veggen tok jeg og skar et snitt midt oppå taksperren fra det punktet den skulle brettes og ut til kanten.

Etter at vindsperren var festet skikkelig til taksperren og ned på veggene på begge sider, la jeg på noen klemlekter langs taksperren og ned til veggen.

Over duken har jeg spikret 2”x 2”. Disse lektene fungerer både som klemlekter for vindsperren, og som oppforing før undertaket kan legges.

Written by Hans-Olav Hodøl

24.07.10 kl. 11:33

Publisert i Uncategorized

Tagged with , ,

Legg igjen en kommentar

