Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Avtrapping av taket fra sidefløyene

leave a comment »

De siste dagene har jeg klødd meg en del i hodet.

Hovedtaket er ferdig med takplater over hele og nå forsøker jeg å få taksperrene fra sidefløyene til å trappes av oppover hovedtaket.

Først skal det legges en 2″ x 8″ på skrått oppover taket som sperrene skal gå ned på. Dermed fordeles trykket fra avtrappingen over hele bredden på hovedtaket. Denne bjelken må tilpasses etterhvert så foreløpig har jeg bare lagt den i en cirka posisjon og festet den med et par skruer.

Dernest må sperrene monteres fra drageren og ned på den underlagsbjelken, og her oppdaget jeg for første gang at det var noe ved byggesettet som ikke passet helt sammen. Sperrene var for lange slik at de rakk for langt ut på hovedtaket til å få riktig takvinkel, så etter å ha konferert med min byggtekniske guru hos Drømmehytten, tok jeg saga fatt.

Etter å ha grublet og tenkt og prøvd meg litt frem, ser det nå ut som jeg har knekt koden…

Written by Hans-Olav Hodøl

02.08.10 kl. 12:48

Publisert i Uncategorized

Tagged with , ,

Legg igjen en kommentar

