Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Litt snekkerhjelp måtte til nå før vinteren

with 4 comments


For å få på takpappen måtte jeg først få på vindskier, stubord og takrenner. Jeg var egentlig ikke klar over at alle disse detaljene måtte være på plass først, men det var noe jeg fikk vite når jeg hadde besøk av Drømmehyttens mann for leden.

Dette er ting som fort kan ta en del timer og dermed begynte jeg å frykte at det kunne bli en kamp mot klokka og vinteren. Selv om vi er i oktober enda, og det normalt vil gå enda litt tid før snøen legger seg for godt, så vet man aldri og jeg tenker at det er kjedelig å sitte hjemme og ni-lese værmeldingene i håp om å finne passende «vinduer» til å ferdiggjøre det som trengs.

Detaljbilde som viser hvordan taket avsluttes mot vindskier

Ved hjelp av Drømmehytten fikk jeg derfor engasjert et par polakker som kunne komme og jobbe tre-fire dager. Det hjalp godt! Dessverre fikk de ikke lagt på selve pappen fordi været var ikke egnet for det de dagene de var der, men alt er i alle fall klart for å kunne rulle ut undertaksbelegget så snart det blir en passende dag.

Dermed begynner hytta for alvor å være klar for sin første vinter 🙂

Written by Hans-Olav Hodøl

24.10.10 kl. 10:00

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Selv om du ikke kom helt i mål på egen hånd før vinteren synes jeg du har fått gjort utrolig mye! Regner med at ikke du heller er snekker av yrke, og da vet jeg at timene og dagene går fort som selvbygger. Mvh Tor-Åge

    Tor-Åge

    24.10.10 at 19:08

    • Takk for det. Du har helt rett at jeg er langt i fra snekker av yrke, men jeg har lært utrolig mye de siste månedene, og det har vært utrolig morsomt 🙂
      Så lenge det var sommer og jeg hadde sammenhengende tid å jobbe, så fikk jeg unna en del, men når høsten kom og dagene ble både færre og kortere, så gikk det ut over fremdriften og dermed endte jeg opp med å hyre inn litt hjelp nå på slutten i stedet for å satse på midlertidige løsninger som så måtte gjøres om igjen til våren. Tror det var et bra valg, for det er nok å bruke tid på neste vår og sommer likevel 🙂

      Hans-Olav

      24.10.10 at 20:21

  2. Er det noen spesiell grunn til at du ikke har satt opp støtter (permanent/midlertidig) under dragerene på takutstikket? Kan bli litt ekstraarbeid til våren dersom du må rette opp heile takutstikket.
    Mvh
    Kjetil

    Kjetil

    06.11.10 at 18:50

    • Neida, midlertidige støtter er på plass nå 🙂
      Jeg er enig med deg at det er viktig å unngå noe sig som følge av mye snø på taket, men så lenge det ikke har vært noe belastning har det ikke vært noe problem. Dragerne går nemlig ca 4 meter inn i huset så det er betydelig mer på innsiden enn på yttersiden av huset.

      Hans-Olav

      15.11.10 at 20:49


Legg igjen en kommentar

