Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

I gang med å montere kledning

leave a comment »

En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg lærer mye av å bygge hytte på egenhånd 🙂 Men det er også noe av sjarmen med å gjøre jobben selv, og jeg er sikker på at tilfredsstillelsen når vi en dag sitter inne i stua foran peisen blir ennå større når vi vet at vi har gjort omtrent alt som egeninnsats uten å betale håndverkere for mer enn det høyst nødvendigste.

Nå er det villmarkskledningen som står for tur. Utfordringen ligger først og fremst i å få det til å se pent, rett og jevnt ut når kledningsbordene er svært ulike hverandre. Bordene kan være opp til 7-8 cm bredere på den ene siden enn på den andre og utfordringen blir da å få den nederste delen av hvert kledningsbord til å se noenlunde vannrett ut.

Jeg bruker et 180 cm vater til hjelp, men kan ikke stole blindt på det fordi bordene er jo – og skal være – ujevne og derfor har jeg ingen naturlig flate å legge vateret mot.

Jeg har funnet meg en metode ved hjelp av en lastestropp som er festet i en øyekrok høyt oppe på veggen. Når jeg skal skru opp et bord fester jeg en skrue løst igjennom den ene enden av bordet, og henger det opp i lastestroppen i den andre enden. Så går jeg noen meter vekk fra husveggen for å se hvordan horisontlinjen går, og justerer evt noe på lastestroppen for å finne rett posisjon.

Særlig vanskelig blir dette når jeg skal legge bordet mot et innvendig hjørne. I disse hjørnene har jeg nemlig satt inn noen firkantstolper – en dobbel 36 x 73 mm – som kledningsbordene skal legges mot. Utfordringen her er at vinkelen mellom bordets kortside og denne stolpen endrer seg hver gang jeg høydejusterer bordet.

Written by Hans-Olav Hodøl

06.08.11 kl. 11:01

Publisert i Uncategorized

Tagged with

Legg igjen en kommentar

