Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Soverommene tar form

with 7 comments

Nå har jeg brukt en ukes tid på hytta, og hovedfokuset har vært beising og montering av veggpanel i soverommene. Panelen er en grov furupanel og gir hytta en slags «lafte-look» som vi synes passer godt på en fjellhytte.

Jeg har ikke montert øverste kransen av veggpanel på dette soverommet ettersom takpanelen ikke er montert her enda

Arbeidet har egentlig gått veldig greit, men det har vært et puslespill for å utnytte materialene best mulig slik at det blir minst mulig kapp. Panelen var nemlig ikke endepløyd, og dermed kunne jeg heller ikke skjøte panelbord på veggen. Derfor var det viktig å skaffe seg oversikt over alle de lengdene jeg kom til å trenge, for så å finne ut av hvordan jeg best kunne bruke hvert enkelt bord.

Men jeg er jo velsignet med en hjerne som «tenker i Excel-ark», så den slags puslerier er bare koselig. Det går med litt ekstra kaffe, men hva gjør vel det?

Status nå er at to av soverommene er ferdig panelert. I det ene av disse er også taket ferdig lagt. Det tredje soverommet er påbegynt, men ikke ferdig.



For å få rommene bruksklare trenger jeg nå å få kjøpt inn gulvbord, så det blir neste prosjekt, og til slutt er det belistning.

Written by Hans-Olav Hodøl

04.07.12 kl. 20:56

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Liker panelet veldig godt, både fargen og det rustikke utseendet! Mulig å få vite fargekoden? 🙂

    Liv

    06.07.12 at 10:38

    • Det var hyggelig å høre at du liker fargen og panelen vi har valgt. Jeg kjenner ikke til om fargen ligger i NCS-systemet, men den heter i alle fall kongle, og finnes på fargekartet for Tyrilin interiørbeis.

      Hans-Olav Hodøl

      06.07.12 at 20:51

  2. Det kommer til å bli kjempebra! Er dere fornøyd med Tyrilin? Vi skal til å bygge hytte, og legger meg til som følger av bloggen. Dette vil jeg følge videre 🙂

    • Ja, så langt er Tyrilin veldig greit å jobbe med. Kort tørketid gjør også at det er enkelt å beise før bordene monteres.
      Takk for at du følger bloggen vår 🙂

      Hans-Olav Hodøl

      18.07.12 at 12:15

  3. Hei
    Skal til å montere samme type panel selv.
    Hvordan fester du denne. Spikrer eller skrur?

    Jan E

    Jan Erling Wåsjø

    17.07.12 at 08:56

    • Hei

      Det nederste bordet mot gulvet skrus fast, men dette er egentlig mest fordi det er lettest å jobbe med skruer når bordet skal vatres. Videre oppover spikrer jeg i falsen slik at spikrene i praksis blir usynlige.
      Jeg har diskutert dette litt med andre og kommet frem til at dette troligens er godt nok. Faren er at hvis bordene vrir seg med tiden så kan det være at dykkertspikrene ikke klarer å holde igjen, og i så fall tenker jeg at jeg får sette inn noen skruer da – på lite synlige plasser 🙂

      Hans-Olav Hodøl

      18.07.12 at 12:14

  4. […] så har det vært greit å «trene» litt på de andre rommene først slik at jeg vet mer om hva som venter […]


Legg igjen en kommentar

