Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Første gulv er lagt

with one comment

En merkedag er passert! Nå er det første soverommet ferdig bortsett fra belistning. Jeg var spent på gulvleggingen, men det gikk ganske greit.


Oppå betongen la jeg først 0,20 mm diffusjonsplast, og deretter 48×48 mm lekter som ble festet med ekspresspiker. Dette er en type ekspanderende spiker som slås igjennom treverket og ned i betongen i forborede hull. Jeg var litt skeptisk til om dette kunne holde, men all tvil er skjøvet til side. Dette henger til Dovre faller 🙂

I mellom lektene la jeg 50 mm rimelig «Byggmax-isolasjon«, og til slutt var det å feste gulvbordene med skruer i hvert bord.

Gulvet er av typen DalaFloda HardPine Dolomit 25 x 159 mm.

Og jeg er svært godt fornøyd med resultatet!

Men selv om det er fint nå så er vi jo spent på hvordan det vil holde seg gjennom store temperatursvingninger som det naturlig nok vil bli på ei hytte. Vårt håp er at når hvert enkelt bord er skrudd fast så vil eventuelle gliper bli jevnt fordelt over gulvet i stedet for at vi risikerer noen få kjempesprekker her og der.

Written by Hans-Olav Hodøl

23.09.12 kl. 14:00

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] leggeprosessen har jeg beskrevet i et tidligere innlegg så jeg gjentar ikke det her.Men nå er det bare å be IKEA komme med lastebilen med […]


Legg igjen en kommentar

