Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

Stuegolvet

leave a comment »

Det er ikke til å underslå at betongstøpen av gulvet på hytta vår er veldig ruglete og ujevn. Jeg har derfor fundert litt på hvordan jeg skulle gå frem for å legge furugolvet som skal oppå.

En mulighet ville selvsagt vært å blande ut selvnivellerende avrettingsmasse på hele flaten, men ettersom arealet bare i stue og kjøkken er på ca 45 kvadratmeter så ville jeg trenge ganske store mengder. Ti liter masse holder jo til én centimeter byggehøyde på én kvadratmeter, og jeg tror nok at jeg måtte belaget meg på en gjennomsnittlig byggehøyde på ca to centimeter for å bli kvitt ujevnhetene. Det ville i så fall krevd rundt 900 liter avrettingsmasse, eller 70 sekker á 20 kg.

stuegolv_1779

Jeg har derfor gått for en annen løsning.

Jeg har støpt striper med vanlig B20-betong der hvor lektene til furugolvet skal ligge. Så er jeg nøye med at hver enkelt stripe blir vannrett i lengderetningen, men tar i første omgang ikke hensyn til høyden.

Når så lektene legges ut så valgte jeg tilfeldig en stripe midt i rommet og la en 48×48-lekte på denne. Så valgte jeg en stripe som var et stykke unna denne og målte ut hvor høy den lekta trengte å være. I midt tilfelle var jeg heldig å finne en stripe til som hadde samme høyde som den første, slik at jeg kunne legge på en 48×48-lekte der også.

Så legger jeg rettholtet oppå disse to lektene og måler enkelt ut hvor høye de mellomliggende lektene trenger å være. Lektene kappes så til på ei splittsag.

stuegolv_1780

Rent praktisk syntes jeg det ble enklest å måle hvis jeg la en smal lekte på betongen, f.eks. en 36×48, og så lese av på meterstokken hvor mye mer jeg trengte.

Ved å gjøre det på denne måten fikk jeg litt mer jobb med lektene, men sparte mye på å slippe å kjøpe store mengder avrettingsmasse. Selv de billigste typene av slik masse koster jo rundt hundrelappen per sekk.

Det blir spennende å ta «klinkekuletesten» på stuegolvet til slutt når alt er lagt 🙂

stuegolv_1786

Written by Hans-Olav Hodøl

02.07.14 kl. 14:37

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

