Vi bygger hytte i Birtedalen

Et nettsted der vi deler våre erfaringer med hyttebyggingen

La kjøkkeninnredningen bare komme!

leave a comment »

Så er furgolvet på plass i stue og kjøkken! Det tok lengre tid enn jeg hadde trodd, men så lenge resultatet blir bra så er ikke det så nøye.

Selve leggeprosessen har jeg beskrevet i et tidligere innlegg så jeg gjentar ikke det her.Men nå er det bare å be IKEA komme med lastebilen med kjøkkeninnredning. Vier klare!

stuegolv_1809

Skal si hytta fikk et annet uttrykk med hvitvokset furugolv enn med en grov og rufsete betongstøp 🙂
stuegolv_1811

Gulvet, DalaFloda Hardpine, er laget av furu kjerneved og skal være mer motstandsdyktig mot sår og hakk enn hva furugolv vanligvis er. Jeg bestilte økonomikvalitet, men var heldig og fikk noen pakker med 1. sortering med på lasset likevel. Og det kom godt med, for kvalitetsforskjellen var svært påtagelig.

Fra tidligere erfaring med økonomikvaliteter så er jeg vant til at det er noen pene og noen mindre pene bord i hver pakke, men her er mitt inntrykk at nesten alle bordene har en eller annen form for lyte. Dette gjorde leggejobben vanskeligere enn jeg hadde trodd, og hadde jeg visst at økonomikvaliteten var så dårlig som den viste seg å være, ville jeg nok bestilt i alle fall halvparten som førstesortering. Det er jo alltid en del bord som skal legges på stedet som ikke blir synlige så at noen bord er stygge, gjør ingenting, men når andelen blir så stor som i dette tilfelle, blir det litt vrient å få til et ok resultet. I alle fall på store flater der man bruker en god del hele bord uten å kappe de til.

Her er noen eksempler på hva jeg mener med stygge gulvbord, og som i alle fall ikke jeg vil legge mitt i stua:

stuegolv_1802-4

Nå skal rett være rett, og prisforskjellen på økonomi og 1. sortering er også ganske betydelig. Jeg betalte rett over 300 kr per kvadratmeter, mens 1. sortering ligger på rundt 550 kr.

Written by Hans-Olav Hodøl

08.07.14 kl. 21:58

Publisert i Uncategorized

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

